آخرین خبر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

سحرگاه امروز حکم اعدام «روح‌الله زم» مؤسس و گرداننده رسانه معاند آمدنيوز اجرا شد و وي به دار مجازات آويخته شد.

22 مهر 1398 سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در بيانيه‌اي از گرفتار شدن «روح الله زم» سرشبکه سايت معاند و ضدانقلاب آمدنيوز در يک عمليات اطلاعاتي هوشمندانه توسط سازمان اطلاعات سپاه و دستگيري وي خبر داد.

جلسات دادگاه بدوي رسيدگي به اتهامات زم طي ۶ جلسه به رياست قاضي صلواتي در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به صورت علني با حضور مستشار، وکيل مدافع زم و نماينده دادستان در اجراي مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آيين دادرسي کيفري برگزار شد. نخستين جلسه دادگاه وي ۲۱ بهمن ۹۸ و ششمين و آخرين جلسه آن در تاريخ ۲۰ خرداد ۹۹ برگزار شد.

در نخستين جلسه دادگاه، نماينده دادستان اظهار کرد: حسب محتويات پرونده متهم روح‌الله زم فرزند محمدعلي با اسم مستعار نيما، متولد 5 مرداد ۵۷ صادره از ري، متأهل، داراي دو فرزند، فوق ديپلم، مدير کانال آمدنيوز، بازداشت و داراي يک سابقه کيفري، داراي وکيل به وکالت آقاي دبير دريابيگي و داراي پرونده شخصيت که بر اساس آن، مشاراليه داراي سلامت جسمي و روحي است.

اتهامات زم

اما اتهامات زم عبارت بود از «افساد في الارض» در بازه زماني سال ۹۵ تا زمان دستگيري از طريق ارتکاب جرايم عليه امنيت داخلي و خارجي کشور؛ نشر اکاذيب به طور گسترده؛ معاونت در تخريب؛ معاونت در ايجاد اخلال در نظام اقتصادي کشور؛ تشکيل و اداره کانال معاند آمدنيوز و صداي مردم با هدف برهم زدن امنيت داخلي و خارجي کشور؛ جاسوسي به نفع سرويس اطلاعاتي يکي از کشور‌هاي منطقه؛ جاسوسي به نفع سرويس اطلاعاتي کشور فرانسه در ابتداي سال ۹۷ تا زمان دستگيري؛ همکاري با دولت متخاصم آمريکا عليه نظام جمهوري اسلامي در نيمه دوم اسفند ماه سال ۹۶ تا زمان دستگيري؛ اجتماع و تباني به قصد ارتکاب جرايم عليه امنيت داخلي و خارجي؛ مشارکت در فعاليت تبليغي عليه نظام جمهوري اسلامي به نفع گروه‌ها و سازمان‌هاي مخالف نظام؛ عضويت و همکاري با کانال معاند سحام با هدف بر هم زدن امنيت داخلي و خارجي کشور؛ مشارکت در اغوا و تحريک مردم به جنگ و کشتار در دي ماه سال ۹۶؛ مشارکت در جمع آوري اطلاعات طبقه‌بندي‌شده با هدف برهم زدن امنيت کشور؛ مشارکت در نشر اکاذيب به طور گسترده؛ توهين به مقدسات اسلام؛ تحصيل مال از طريق نامشروع و شکايت اشخاص حقيقي و حقوقي.

بخشي از اقارير زم

زم در جلسات دادگاه خود اقارير و اعترافات قابل تاملي داشت؛ از جمله آنکه اعتراف کرد ليدر اغتشاشات دي ماه 96 بوده که در نتيجه آن تعدادي از هم‌وطنانمان به واسطه اعمال تروريستي عناصر مزدور وابسته به بيگانه جان خود را از دست دادند. زم همچنين اقرار کرد که در شکل‌گيري شوراي ۲۹ رسانه برانداز نقش داشته است.

نامبرده همچنين در يکي از جلسات دادگاه خود در خصوص اقدام عليه امنيت داخلي و خارجي به صورت گسترده که در جلسات بازپرسي به آن اقرار کرده و گفته بود بعد از دي ماه ۹۶ تا اواسط سال ۹۷ اقدامات گسترده تبليغاتي عليه نظام انجام دادم چرا که به براندازي معتقد شده بودم، اظهار داشت: يکسري را قبول دارم.

مديرفني آمدنيوز: خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آن‌ها به مراکز حساس کشور بود

در يکي از جلسات دادگاه، «توانا محمدي» مدير فني کانال معاند آمدنيوز، اعلام کرد: به دستور زم قرار بود براي زدن يک پايگاه سپاه به صورت پايلوت ۵۰۰ هزار دلار و پس از آن براي بقيه جا‌ها ۲ ميليون دلار دريافت کنم. خواسته زم ساخت پهپاد و موشک و زدن آنها به مراکز حساس کشور بود.

البته مدير فني کانال معاند آمدنيوز در پاسخ به اين سوال قاضي که «آيا شما توانايي ساخت موشک داريد؟»، گفت: «من توانايي ساخت موشکي که ردگيري نشود و بتوانم آن را جايي بزنم ندارم، قصد داشتم پول از او بگيرم و بعد بگويم بازداشت شدم که بي‌خيال من شود».

زم: به توانا گفتم اگر فلان جا را بزني چقدر مي‌گيري؟

زم در جلسه دادگاه در مورد قضيه موشک و پهباد گفت: «اين موضوع براي اوايل آشنايي و در سال ۹۵ و ۹۶ بود که توانا خودش را با آنها معرفي مي‌کرد. يک فيلم برايم فرستاد و گفت فلان چيز را درست کردم تا جا‌هايي را بزنم. به من گفت مي‌خواهد پادگاني را که نام آن را به خاطر ندارم در محلشان بزند. گفتم پادگان مي‌زني، از کسي هم پولي مي‌گيري پاسخ داد پولي نمي‌گيرم، اما اگر اسپانسر باشد مي‌توانم بزنم، من سر اين موضوع پرسيدم اگر فلان جا را بزني چقدر مي‌گيري؟ قبول دارم اسم آوردم، اما نيت اين کار را نداشتم مي‌خواستم او را محک بزنم و ببينم تا کجا مي‌تواند پيش برود».

پيامک‌هاي رد و بدل شده ميان «زم» و «توانا» درخصوص زدن مراکز حساس کشور با موشک!

البته در جريان جلسه دادگاه، قاضي به زم يادآور شد که در پيامک‌هايي که رد و بدل شده به توانا گفته‌ بود مراکز حساس را بزند و فلان قدر پول مي‌دهيد.

در جريان جلسه دادگاه وقتي پيامک‌هاي رد و بدل شده ميان زم و توانا در مورد موشک‌ها به نمايش درآمد، زم گفت: به فرض به او گفته‌ام فلان مرکز حساس را هم مي‌تواني بزني، اما مگر زد؟!

زم همچنين در پاسخ به اين سوال نماينده دادستان که به چه منظور شماره تلفن سردسته گروه ري استارت را براي توانا فرستاديد؟ گفت: مسخره بازي درآوردم!

اظهارات زم در مورد همکاري با اداره امنيت ملي آمريکا

زم در يکي از جلسات دادگاه خود درخصوص همکاري با اداره امنيت ملي آمريکا توضيحاتي ارائه کرد و گفت: در سه چهار سال اخير چندين جا از جمله عربستان و امارات مشخصاً درخواست ملاقات با من را داشتند توسط واسطه‌اي گفتند ماهي ۲۰ هزار يورو حقوق مي‌دهند و همه سخت افزار‌هاي مربوط به آمدنيوز و همه امکانات را در اختيارم قرار مي‌دهند؛ ولي در مورد صحبت با اداره امنيت ملي آمريکا در خارج از کشور همه ارتباط دارند؛ پليس فرانسه نيز به من گفت جا‌هايي که با آنها ارتباط داري را به ما اطلاع بده و ما را در جريان قرار بده.

وي ادامه داد: زماني که تهديدات عليه من زياد شده بود دوستي در آمريکا داشتم که به من گفت اگر به آمريکا بيايي ديگر در خطر نيستي. آن دوست گفت که من افراد مختلفي را به آمريکا آوردم که هر کدام اسم و رسمي دارند. يک دفتر مهاجرتي را به من معرفي کرد که با آن دفتر به نتيجه نرسيدم؛ پس از آن دوستم به من گفت که يک دوستي در اداره امنيت ملي آمريکا دارد که يک وکيل ايراني – آمريکايي است و مي‌تواند من را منتقل کند. آن فرد نامش «نيکولاس» بود و يک قرار با او در اسپانيا گذاشتم.

در ادامه جلسه دادگاه وقتي زم با ادله موجود مبني بر اطلاعات دادن به «نيکولاس» مواجه شد، مدعي شد که «سوء‌نيتي نداشتم، مي‌توانستم با صدجا در ارتباط باشم، اما دنبالش نبودم. از انتخابات ۹۶ به بعد اشتباه کردم».

ارتباط زم با «افسر ان اس‌اي» و «مامور سرويس جاسوسي بيگانه»

زم همچنين در يکي از جلسات دادگاه خود در رابطه با ارتباطش با «مايک مرادي» مامور سرويس جاسوسي کشور بيگانه، به سوالات قاضي و نماينده دادستان پاسخ داد و مدعي شد اين ارتباطاتش در کشوري که مقيم آن بوده، جرم تلقي نمي‌شد! که نماينده دادستان به او متذکر شد: قانون اجازه به کشور متبوع مي‌دهد که اگر بزهکار تبعه کشور باشد در هر جاي دنيا جرم کرده باشد او را به کشور بازگرداند و محاکمه کند، ارتباط با «افسر ان اس‌اي» و «مايک مرادي» مامور سرويس جاسوسي جرم است.

آموزش‌هاي ساخت سلاح و اقدامات خشن در کانال تحت هدايت زم

در جريان يکي از جلسات دادگاه، فيلم آموزش‌هاي ساخت سلاح و اقدامات خشن که در کانال آمدنيوز ارائه مي‌شد به نمايش درآمد و زم در خصوص آموزش ساخت سلاح و ارتکاب اعمال مجرمانه در آمدنيوز اعلام کرد که «قطعاً اشتباهاتي شده و نمي‌خواهم بگويم که اشتباهاتي نشده است».

دادگاه بدوي رسيدگي به اتهامات زم، ۱۳ مورد از عناوين ريز اتهامات نامبرده را توأم با هم، از مصاديق افساد في الارض دانسته و بدين جهت براي مشاراليه حکم اعدام صادر کرده بود؛ همچنين دادگاه مزبور براي چند مورد ديگر از اتهامات منتسب به زم که در زمره مصاديق افساد في الارض نبوده، مجازات حبس تعيين کرده بود.

غلامحسين اسماعيلي، سخنگوي قوه قضاييه در جريان نشست خبري 18 آذر امسال، گفت: ديوان عالي کشور حکم دادگاه عمومي و انقلاب در مورد روح‌الله زم را تأييد کرد.

تظرات ارسال شده

>